Jokainen meistä on tekemisissä myynnin kanssa, toimit sitten millä alalla tahansa. Lääkäri myy omia terveydenhuoltopalveluita, siivooja puhtaita pintoja ja remonttimies reikää seinään. Tavoitteena on aina saada asiakas kiinnostumaan palveluista ja menestyksen monesti määrittelee kyky vaikuttaa ihmisten päätöksentekoon. Paras tapa vaikuttaa ihmisten mielikuviin on oppia hyväksi tarinankertojaksi. Myyntitilanteissa tulee vaihe, jossa pitäisi pystyä perustelemaan omien tuotteiden ja palveluiden hyödyt asiakkaalle kiinnostavalla tavalla, jonka tehtävänä on avittaa kaupan päättämistä. Paras keino kommunikoida hyödyt asiakkaalle on todellisten asiakastarinoiden kautta. Asiakastarinat avaavat palveluiden hyödyt kiinnostavalla ja konkreettisella tarinalla, kun vain luettelisimme pelkkiä hyötyjä. Vanha jenkkiläinen myyntiviisaus kuuluu: ”Show! Don’t tell!” Eli älä vain kerro ominaisuuksista vaan näytä, mitä asiakas voi kokea ja saavuttaa palveluidesi avulla. Hyödynnä aikaisempia asiakastarinoita, kun haluat argumentoida palveluidesi tai tuotteidesi tarpeellisuuden asiakkaallesi. Hyvä peruskaava tarinankerronnassa on:

  1. Lähtötilanne – Mihin haasteeseen asiakas lähti etsimään ratkaisua?
  2. Ratkaisu – Mikä oli ratkaisu asiakkaan haasteeseen?
  3. Lopputulos – Mitkä olivat asiakkaan kanssa saavutetut tulokset?

Asiakastarinoita kannattaa hyödyntää myös muussa yrityksen viestinnässä kasvokkain tapahtuvien asiakaskohtaamisten lisäksi. Tarinoiden avulla voit myös auktorisoida oman yrityksesi aseman ja nostaa brändisi luotettavuutta. Kertomalla millaisia tuloksia olet saanut asiakkaidesi kanssa aikaiseksi, asiakas näkee, millainen hänen tulevaisuutensa on ilman tuotteita tai palveluitasi. Potentiaalinen asiakas etsii myös samaistumista, joten kerro tapauksista, joita olet tehnyt muiden vastaavanlaisten asiakkaiden kanssa.

Mika Järvinen – Puhujaksi.fi valmentaja

Mika Järvinen on kokenut, pidetty ja arvostettu yritysvalmentaja, joka on energisoinut ja virittänyt tuhansia ihmisiä eri toimialoilla nostamaan tasoaan huikein tuloksin.

Mika on esiintyjänä rento, karismaattinen ja vaikuttava. Hän heittäytyy ja antaa koko persoonansa kuulua. Hänellä on paitsi taitoa ja kykyä, myös aito intohimo auttaa ihmisiä heidän kasvuhaasteidensa parissa.