Jännitätkö esiintymistä? Pelottaako yleisön eteen nouseminen? Oletko joskus jättänyt sanomasta ääneen mitä haluaisit, koska muiden läsnäolo ja julkinen puhuminen kammoksuttavat? Ei ole väliä oletko esiintymässä kolmelle vai kolmelle sadalle, esiintymisjännitystä voi lieventää monilla keinoilla ja tekniikoilla. Tässä postauksessa käsittelemme mielikuvaharjoittelua.

Pelko epäonnistumisesta saattaa kasvaa niin suureksi, että alamme välttelemään julkista puhumista jopa ystäviemme seurassa. Sen takia on hyvä opetella erilaisia tekniikoita, jotta kykenemme viestimään halutut asiat rennosti ja pääsemme eroon esiintymisjännityksestä.

Tavoitteena esiintymistilanteissa on saada itsestään paras mahdollinen irti ja löytää rentous, jotta kykenemme viestimään halutut asiat vaikuttavasti ja kiinnostavasti. Mielikuvaharjoittelun perusajatuksena on, ettet valmistaudu epäonnistumiseen, vaan kuvittelet etukäteen onnistumisen. Älä siis mieti esiintymisjännitystäsi, vaan määrittele itsellesi, millaisena haluat nähdä itsesi esiintymistilanteissa ja mistä elementeistä onnistunut esiintyminen syntyy. Tämän jälkeen viet nämä asiat mielikuvaharjoitukseen, eli seuraavaksi sulje silmäsi.

Mielikuvaharjoituksen aikana kuvittele niitä asioita, joita haluat nähdä onnistuneessa esityksessä.

  • Millaisena puhujana näet itsesi esityksen aikana? Oletko itsevarma, karismaattinen, sujuvasanainen vai kenties hauska. Mieti myös, millainen on kehonkielesi. Jännittyneessä kehossa ei rento esiintyminen onnistu, vaan herkemminkin ruokkii esiintymisjännitystä.
  • Entä esityksesi sisältö? Pysyt aikataulussa ja kerrot kiinnostavasti aiheestasi.
  • Millainen yleisö on? Voit myös kuvitella yleisön kuuntelevan kiinnostuneena esitystäsi. On myös hyvä muistuttaa itseään siitä, että yleisö on aina puolellasi ja toivoo sinun onnistuvan.

Nautiskele mielikuvista ja pyri näkemään itsesi myös ulkopuolisen silmin.

Mielikuvaharjoittelu on yksi valmentautumisen käytetyin menetelmä ja sen avulla voimme suggestiivisilla vahvistuksilla vaikuttaa alitajuntaamme. Mielikuvaharjoittelua eli visualisointia käytetään monilla aloilla suorituksen parantamiseksi. Mm. monet huippu-urheilijat, esiintyjät ja valmentajat käyttävät visualisointia yhtenä mentaalisena harjoittelumuotona. Mielen on vaikea olla jännittynyt, jos keho on rento. Rentouta tietoisesti kehosi ja samalla jännitys hälvenee mielestäsi.

Mika Järvinen – Puhujaksi.fi valmentaja

Mika Järvinen on kokenut, pidetty ja arvostettu yritysvalmentaja, joka on energisoinut ja virittänyt tuhansia ihmisiä eri toimialoilla nostamaan tasoaan huikein tuloksin.

Mika on esiintyjänä rento, karismaattinen ja vaikuttava. Hän heittäytyy ja antaa koko persoonansa kuulua. Hänellä on paitsi taitoa ja kykyä, myös aito intohimo auttaa ihmisiä heidän kasvuhaasteidensa parissa.