Meillä kaikilla on mielenkiintoista sanottavaa. Miksi kuitenkin ryhmässä emme aina uskalla avata suutamme ja ilmaista itseämme rohkeasti? Vaivaako esiintymispelko, kun pitäisi saada oma ääni kuuluviin?

Me halumme tulla kuulluksi, nähdyksi ja saada tunnustusta osaamisestamme. Ryhmälle puhuminen on paras tapa tuoda kerralla useamman ihmisen tietoisuuteen ajatuksemme ja näin myöskin lisätä omaa auktoriteettia ja uskottavuutta. Erityisesti asiantuntijatehtävissä hyvä keino laajentaa nopeasti verkostoamme, on esiintyä messuilla tai ammattitapahtumissa suurelle yleisölle kerralla. Pelkkä itsensä ilmaiseminen tiimipalaverissa voi lisätä arvostusta työnantajan ja kollegoiden silmissä ja tuoda kauan halutun palkankorotuksen. Itsensä ääneen ilmaisemisessa on monta hyvää puolta, mutta miksi moni kärsii esiintymispelosta ja jännittää julkista puhumista?

Monet tutkimukset ovat osoittaneet jo pitkään, että esiintymispelko on yksi yleisimmistä peloistamme. Vatsaa vääntää, kädet hikoavat ja ääni värisee jo kotona peilin edessä harjoitellessa. Aivojemme tehtävänä on suojella meitä epämukavilta kokemuksilta, jonka johdosta alamme kuvittelemaan kaikkea, mikä esiintymisessä voi mennä pieleen. Onko tuttua? Aikoinaan itsensä ilmaiseminen ääneen saattoi jopa johtaa laumasta erottamiseen, eli yksilön selviytyminen saattoi olla jopa uhattuna. Luolamiesaikoina eristetyt yksilöt olivat alttiina pedoille, eläimille ja muille brutaaleille ihmisille. Ryhmässä pysyminen voi siis edelleen tuntua meistä tärkeämmälle, kuin uskaltaa sanoa omat ajatuksena ääneen. Kukaan ei halua joutua ryhmän ulkopuolelle, edes henkisellä tasolla.

Mitä jos minulle nauretaan? Mitä muut minusta ajattelevat? Entä jos unohdan, mitä olin puhumassa ja menetän muistini hetkeksi?

Nykyaikana mokaaminen ryhmän edessä ei johda laumasta erottamiseen, vaan yleisö on lähtökohtaisesti aina esiintyjän puolella. On kuitenkin hyvä tutkia itseään, mistä esiintymispelko kumpuaa? Välitätkö liikaa muiden mielipiteistä itseäsi kohtaan vai oletko huonosti valmistautunut? Kukaan ei toivo puhujalle epäonnistumista, mutta esiintymiseen voi silti liittyä ahdistuneisuutta ja pelkoa. Pelkotilassa kehomme viestii aivoillemme vaarasta, joka voi näyttäytyä kehossamme mm. tiheänä sydämen lyönteinä, raskaana hengityksenä tai tärisevinä käsinä. Mielen on vaikea olla rento, jos keho on jännittynyt. Ennen omaa puheenvuoroa kannattaakin keskittyä hetkeksi rentouttamaan oma keho ja ottaa muutama syvä hengenveto.

Muita hyviä keinoja esiintymisjännityksen lieventämiseen on paljon eri aloilla käytetty mielikuvaharjoittelu, hyvä valmistautuminen ja erilaiset rentoutusharjoitukset. Voit myös hyödyntää oman jännityksen muistuttamalla itseäsi sen olevan täysin normaalia ja tervettä. Käytä ylimääräinen adrenaliini tällöin lisäämään omaa energiatasoasi sen sijasta, että antaisit sen kääntyä itseäsi vastaan.

Henri Rantanen – Puhujaksi.fi valmentaja

Yrittäjä, kouluttaja, toisintekijä. Henri käyttää kouluttamiaan puhujaoppeja joka viikko. Hän on kouluttanut satoja yrittäjia ja hänen koulutuksissaan on ollut tuhansia ihmisiä.

Seminaareissa Henriä on ollut kuulemassa kymmeniätuhansia ihmisiä ja suurimmat yksittäiset tapahtumat ovat olleet yli 3000 ihmisen saleja.